2018. gads Latvijas mazumtirdzniecībā bija mērens, savukārt šis gads nozarē iesācies ar vāju izaugsmi, tirdzniecības apjomiem janvārī salīdzinājumā ar 2018. gada janvāri palielinoties vien par 1,2%. Mazumtirdzniecības segmentos lielākās izmaiņas, kas noteica mazumtirdzniecības lēno izaugsmi, vērojamas pārtikas produktu tirdzniecībā. Ja pērn kopumā mazumtirdzniecība pārtikas veikalos pieauga par 4,2%, šā gada pirmajā mēnesī tā saruka par 0,7%. Turklāt tas ir pirmais pārtikas mazumtirdzniecības kritums pēdējo divu gadu laikā.

Jāatzīmē, ka pārtikas un dzērienu mazumtirdzniecība specializētajos veikalos kopš 2015. gada, bet īpaši pēdējos divus gadus, bija uzrādījusi ļoti strauju izaugsmi, taču šā gada janvārī te tika reģistrēts kritums 9,8% apmērā. Savukārt mazumtirdzniecība nespecializētajos pārtikas produktu veikalos (tie pamatā ir mazumtirdzniecības tīkli, kuros var iegādāties arī nepārtikas preces), kuru apgrozījums veido vairāk nekā 90% no kopējiem pārtikas produktu mazumtirdzniecības apjomiem, 2019. gada janvārī saglabājās iepriekšējā gada janvāra līmenī. Neskatoties uz iedzīvotāju ienākumu pastāvīgo kāpumu, pārtikas tirdzniecības apjomi nevar pieaugt bezgalīgi, ņemot vērā Latvijas demogrāfiskās tendences.

 

 

 

Noderīga ziņa? Padalies! attēls attēls attēls

 

Tomēr Latvijas iedzīvotāju finanšu situācijas uzlabojumi pozitīvi ietekmē un izpaužas pieaugošajos nepārtikas preču tirdzniecības apjomos. Nepārtikas preču mazumtirdzniecība janvārī salīdzinājumā ar iepriekšējā gada janvāri palielinājās par 2,3%. Starp nepārtikas precēm janvārī tirdzniecības pieaugums turpinājās ar būvniecību saistīto preču (metālizstrādājumu, krāsu un stikla) mazumtirdzniecībā, informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu mazumtirdzniecībā, farmaceitisko un medicīnisko piederumu mazumtirdzniecībā. Pēc ne tik veiksmīgiem iepriekšējā gada tirdzniecības rezultātiem, šā gada janvārī pieaugumu uzrādīja arī mazumtirdzniecība ārpus veikaliem, stendiem un tirgiem, kā arī mājsaimniecības elektropreču mazumtirdzniecība. Pēc četru mēnešu krituma, apgrozījuma kāpums par 2,5% gada griezumā tika reģistrēts auto degvielas tirdzniecībā.

Toties nepārtikas preču tirdzniecību negatīvi ietekmēja apģērbu un apavu mazumtirdzniecība, kura 2019. gada janvārī salīdzinājumā ar iepriekšējā gada janvāri uzrādīja kritumu par 19,9%. Tik iespaidīgu samazinājumu varētu būt noteikusi gan pērnā gada janvāra augstais apģērbu un apavu tirdzniecības līmenis, gan šā gada janvārī reģistrētais šo preču cenu pieaugums (parasti janvārī apģērbu un apavu vidējās cenas samazinās).

2018. gada pēdējā ceturksnī būtiski palielinājās jaunizsniegto patēriņa kredītu apjoms mājsaimniecībām. Salīdzinājumā ar 2017. gada attiecīgo ceturksni pieaugums sasniedza 21,1%. Šis patēriņa kreditēšanas kāpums izpaudies tādu ilgstoši lietojamo preču kā elektropreču, elektronisko iekārtu, mēbeļu un citu preču tirdzniecības pieaugumā.

Jaunākie Eiropas Komisijas patērētāju un uzņēmēju aptauju rezultāti rāda, ka Latvijas patērētāju noskaņojums februārī tāpat kā janvārī bija pasliktinājies. Noslīdējis ir arī Latvijas mazumtirgotāju ekonomiskā sentimenta indekss. Tomēr ilgākā dinamikā šie rezultāti neuzrāda būtiskas svārstības un neliecina par potenciālām negatīvām izmaiņām tirdzniecības nozarē. Jāatzīmē, ka turpmākajos mēnešos mazumtirgotāji sagaida lēnāku patēriņa cenu pieaugumu, tādējādi pozitīvi ietekmējot iedzīvotāju iespējas palielināt savus pirkumus un veicināt privāto patēriņu, kurš šogad būs noteicošais Latvijas ekonomiskās izaugsmes faktors.

attēls

 

attēls Pieteikties jaunumu saņemšanai e-pastā

 

Vairāk par šo tēmu


FM: Jūlijā strauji palielinājās tirdzniecība nepārtikas preču veikalos

31/08/2020

FM: Jūnijā pieauga gan pārtikas, gan nepārtikas preču mazumtirdzniecība

29/07/2020

FM: Mazumtirdzniecības rezultātus maijā pozitīvi ietekmēja pārtikas un degvielas tirdzniecība

29/06/2020