Latvijas sabiedriskie mediji – “Latvijas Televīzija”, “Latvijas Radio” un vienotais interneta portāls LSM bez komercreklāmām – tas nav tikai stāsts par to, ka labu filmu, analītisku vai izklaides raidījumu vairs nepārtrauks dažbrīd pārāk uzmācīgas reklāmas sešu minūšu garumā par higiēnas precēm, gaļas cenām vai ātro kredītu devējiem. Tas ir arī vēsturisks notikums, kas sola ļoti nozīmīgus ieguvumus sabiedrībai un mediju videi kopumā.

Pilnvērtīgai sabiedrisko mediju iziešanai no komercreklāmas tirgus  valdība un Saeima pilnā apmērā piešķīrusi iepriekš aplēsto finansējumu komerceklāmas ieņēmumu kompensēšanai un satura attīstībai. Lai gatavotos iziešanai no reklāmas tirgus, 2020. gadā jau piešķirti 5,5 miljoni eiro, un procesa pabeigšanai 2021. gadā papildus vēl 8,34 miljoni eiro. Kopējais 13,8 miljonu eiro finansējums paredzēts arī turpmākos gadus. 2021. gadā kopumā sabiedriskajiem medijiem būs pieejami 36 miljoni eiro, pietuvinot to finansējuma apmērus Eiropas Savienības vidējam līmenim un sekmējot sabiedrisko mediju attīstību.

Ar piešķirto finansējumu paredzēts segt komercreklāmu ieņēmumus, kā arī izmaksas sabiedriski nozīmīga papildu satura veidošanai “reklāmas paužu” aizpildīšanai. Sabiedrībai tas nozīmē saņemt būtiski vairāk kvalitatīva, daudzveidīga, uzticama Latvijā veidota satura, kas informē, izglīto un izklaidē. Skatītājiem un klausītājiem būs papildus pieejamas vairāk nekā 1000 stundas jauna, arī līdz šim neredzēta daudzveidīga orģinālsatura. Tostarp saturā vairs nebūs tiešas un netiešas reklāmdevēju ietekmes un, piemēram, ceļojumiem veltītā raidījumā nedrīkstēs izcelt kāda uzņēmuma vārdu vai tā zīmolu, veicinot atpazīstamību.

Atstājot komercreklāmas tirgu, tiks pārrauta komercializācijas saite. Sabiedriskie mediji nebūs atkarīgi no ekonomiski aktīvo, maksātspējīgo iedzīvotāju vēlmēm un turpmāk būs orientēti uz sabiedriskā labuma radīšanu. 

Piešķirtais finansējums ļaus sabiedriskajiem medijiem arī pārdomāti un plānveidīgi veikt nozīmīgus kapitālieguldījumus, mazinot būtisko atpalicību tehnoloģiju jomā, un pārtraukt praksi katru gadu lūgt papildu finansējumu no valsts budžeta, tostarp no līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem. 

Sabiedrisko mediju iziešanu no reklāmas tirgus jau sen gaidīja komercmediju tirgus, kurā strādājošiem uzņēmējiem varētu būt pieejama vismaz daļa reklāmas naudas, kas līdz šim plūda sabiedrisko mediju virzienā. Tas ir īpaši svarīgi šobrīd, kad mediji informē par lieliem zaudējumiem Covid-19 izraisītās krīzes dēļ un darbības nepārtrauktības nodrošināšanai ir svarīgs katrs eiro.