21.00.00 Darba apstākļu uzlabošana

Budžeta programmai ir viena apakšprogramma.

21.01.00 Darba tiesisko attiecību un darba apstākļu kontrole un uzraudzība

Apakšprogrammas mērķis:

īstenot darba tiesisko attiecību, tai skaitā, nereģistrētās nodarbinātības mazināšanas un darba aizsardzības politiku, kas vērsta uz kvalitatīvu darba vietu veidošanu un drošu un veselībai nekaitīgu darba vidi nodarbinātajiem, kā arī nodrošināt šo jomu regulējošo normatīvo aktu ievērošanas uzraudzību un kontroli.

Galvenās aktivitātes:

  1. uzraudzīt un kontrolēt darba tiesisko attiecību un darba aizsardzības normatīvo aktu prasību ievērošanu;
  2. kontrolēt darba devēju un darbinieku savstarpēji noslēgtos darba līgumos un darba koplīgumos noteikto pienākumu izpildi;
  3. veicināt sociālo dialogu;
  4. veikt pasākumus, lai sekmētu domstarpību novēršanu starp darba devēju un darbiniekiem un, ja nepieciešams, pieaicināt darbinieku pārstāvjus;
  5. veikt nelaimes gadījumu darbā izmeklēšanu un vienotu reģistrāciju normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā;
  6. kontrolēt darba vietās esošo darba aprīkojumu, kā arī personāla individuālo un kolektīvo aizsardzības līdzekļu, veselībai kaitīgo un bīstamo vielu izmantošanu atbilstoši normatīvo aktu prasībām;
  7. analizēt darba tiesisko attiecību un darba aizsardzības jautājumus, lai sniegtu priekšlikumus par normatīvo aktu pilnveidošanu;
  8. piedalīties arodsaslimšanas gadījumu izmeklēšanā normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā;
  9. sniegt darba devējiem un darbiniekiem bezmaksas konsultācijas par darba tiesisko attiecību un darba aizsardzības normatīvo aktu prasībām;
  10.  nodrošināt Eiropas Darba drošības un veselības aģentūras nacionālā kontaktpunkta darbību.

Apakšprogrammas izpildītājs: Valsts darba inspekcija.

Darbības rezultāti un to rezultatīvie rādītāji no 2021. līdz 2025. gadam

 

2021. gads (izpilde)

2022. gada     plāns

2023. gada plāns

2024. gada prognoze

2025. gada prognoze

Sekmēta darba tiesisko attiecību un darba aizsardzības normatīvo aktu ievērošana, t.sk., mazināta nereģistrētā nodarbinātība; izglītota sabiedrība, lai preventīvi novērstu normatīvo aktu pārkāpšanu

Uzņēmumu apsekojumi (skaits), t.sk.:

10 223

10 000

10 000

10 000

10 000

apsekojumi uzņēmumos, kuru saimnieciskajā darbībā ir paaugstināts nereģistrētās nodarbinātības risks (skaits)

1 881

2 000

2 000

2 000

2 000

atkārtoto apsekojumu īpatsvars uzņēmumos, kuru saimnieciskajā darbībā ir paaugstināts nereģistrētās nodarbinātības risks (%)

13,0

10,0

10,0

10,0

10,0

tematiskās pārbaudes (skaits)/uzņēmumu apsekojumi tematiskajās pārbaudēs (skaits)1

4/746

-

-

-

-

uzņēmumu apsekojumi tematiskajās pārbaudēs (skaits)2

-

600

600

600

600

uzņēmumu preventīvie apsekojumi, t.sk. uzņēmumu apsekojumi tematiskajās pārbaudēs; atkārtotie apsekojumi uzņēmumos, kuros ir konstatēti pārkāpumi; apsekojumi rūpniecisko risku uzņēmumos (skaits)

3 990

3 000

3 000

3 000

3 000

ES ikgadējā sabiedrības informēšanas kampaņa par drošiem darba apstākļiem/kampaņā izglītotās personas (skaits)3

1/3 660

-

-

-

-

ES ikgadējā sabiedrības informēšanas kampaņa par drošiem darba apstākļiem (skaits)2

-

1

1

1

1

Atkārtoto apsekojumu skaits uzņēmumos, kuros ir konstatēti pārkāpumi (%)

7,0

5,0

5,0

5,0

5,0

Sabiedrības izglītošanas pasākumos par aktuāliem darba aizsardzības un darba tiesību jautājumiem (semināri, konferences, diskusijas u.c.) izglītotas personas (skaits)

3 554

850

950

1 000

1 000

Publicitātes pasākumi par aktuālajiem darba aizsardzības un darba tiesību jautājumiem, t.sk. nereģistrēto nodarbinātību (preses relīzes, preses brīfingi, publikācijas drukātajos un elektroniskajos medijos, intervijas TV un radio) (skaits)

2 278

1 350

1 350

1 350

1 350

Efektīva un klientorientēta Valsts darba inspekcijas darbība

Apsekojumu īpatsvars uzņēmumos,  kuru saimnieciskajā darbībā ir paaugstināts nereģistrētās nodarbinātības risks un kuros atklātas nereģistrēti nodarbinātas personas vai personas, par kuru nodarbināšanu nav paziņots VID (%)

31,0

25,0

25,0

25,0

25,0

Pēc Valsts darba inspekcijas pārbaudes uzņēmumā novērsto pārkāpumu skaits attiecībā pret konstatētajiem pārkāpumiem (%)

87,0

80,0

80,0

80,0

80,0

Piezīmes.

1 Rādītājs ar 2022. gadu aizstāts ar rādītāju “uzņēmumu apsekojumi tematiskajās pārbaudēs (skaits)”.

2 Rādītājs uzsākts mērīt ar 2022. gadu.

3 Rādītājs ar 2022. gadu aizstāts ar rādītāju “ES ikgadējā sabiedrības informēšanas kampaņa par drošiem darba apstākļiem (skaits)”.

Finansiālie rādītāji no 2021. līdz 2025. gadam

 

2021. gads (izpilde)

2022. gada     plāns

2023. gada plāns

2024. gada plāns

2025. gada plāns

Kopējie izdevumi, euro

3 658 550

3 789 924

4 165 063

4 180 691

4 180 691

Kopējo izdevumu izmaiņas, euro (+/–) pret iepriekšējo gadu

×

131 374

375 139

15 628

-

Kopējie izdevumi, % (+/–) pret iepriekšējo gadu

×

3,6

9,9

0,4

-

Atlīdzība, euro

3 203 904

3 330 541

3 659 408

3 703 474

3 703 474

Vidējais amata vietu skaits gadā

150,9

176,5

179,5

179,5

179,5

Vidējā atlīdzība amata vietai (mēnesī), euro

1 767,8

1 569,6

1 696

1 716,5

1 716,5

Kopējā atlīdzība gadā par ārštata darbinieku un uz līgumattiecību pamata nodarbināto, kas nav amatu sarakstā, pakalpojumiem, euro

2 740

6 180

6 180

6 180

6 180

Izmaiņas izdevumos, salīdzinot 2023. gada plānu ar 2022. gada plānu

Euro

Pasākums

Samazinājums

Palielinājums

Izmaiņas

Izdevumi - kopā

5 219

380 358

375 139

t. sk.:

Prioritārie pasākumi

-

268 857

268 857

Prioritārā pasākuma “Labklājības nozares politikas īstenošana un sniegto pakalpojumu kvalitātes uzlabošana” īstenošana ar 01.04.2023. (MK 13.01.2023. sēdes prot. Nr.2 1.§ 2.punkts)

-

136 247

136 247

Prioritārā pasākuma “Valsts pārvaldes kapacitātes stiprināšana, nodrošinot stratēģiski svarīgo amata grupu atlīdzību” īstenošana ar 01.04.2023. (MK 13.01.2023. sēdes prot. Nr.2 1.§ 2.punkts)

-

132 198

132 198

Prioritārā pasākuma “Valsts nekustamo īpašumu nomas maksas un apsaimniekošanas izdevumu pieauguma segšana” īstenošana (MK 13.01.2023. sēdes prot. Nr.2 1.§ 2.punkts)

-

412

412

Vienreizēji pasākumi

4 380

27 619

23 239

Daļēja izdevumu pieauguma energoresursiem kompensēšana (MK 13.01.2023. sēdes prot. Nr.2 1.§ 6.punkts)

-

25 275

25 275

Izdevumu samazinājums VDI (Kuldīgas ielā 2, Ventspilī) aprīkojuma iegādei (MK 18.08.2020. sēdes prot. Nr.49 46.§ 12.10.1.apakšpunkts)

4 380

-

-4 380

Izdevumu palielinājums, lai VDI (Kuldīgas ielā 2, Ventspilī) nodrošinātu pārcelšanās izdevumu apmaksu (MK 18.08.2020. sēdes prot. Nr.49 46.§ 12.10.1.apakšpunkts)

-

2 344

2 344

Ilgtermiņa saistības

839

21 865

21 026

Dalības maksas nodrošināšana Starptautiskajā Darba inspekciju asociācijā IALI

839

873

34

Izdevumu palielinājums, lai VDI (Kuldīgas ielā 2, Ventspilī) nodrošinātu daļēju nomas maksas apmaksu (MK 18.08.2020. sēdes prot. Nr.49. 46.§ 12.10.1.apakšpunkts)

-

20 992

20 992

Citas izmaiņas

-

62 017

62 017

Izdevumu palielinājums VDI vienas jaunas informācijas sistēmas uzturētāja un divu jaunu vecāko informācijas sistēmu administratoru amata vietu nodrošināšanai, pārdalot finansējumu no pamatbudžeta apakšprogrammas 97.02.00 “Nozares centralizēto funkciju izpilde”, 3 amata vietas pārdalot no speciālā budžeta apakšprogrammas 04.05.00 “Valsts sociālas apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets” (nepārdalot finansējumu) (MK 11.10.2022. sēdes prot. Nr.52 5.§ 60.2.apakšpunkts)

-

60 422

60 422

Izdevumu palielinājums, lai VDI (Kuldīgas ielā 2, Ventspilī) nodrošinātu komunālo pakalpojumu apmaksu (MK 18.08.2020. sēdes prot. Nr.49. 46.§ 12.10.1.apakšpunkts)

-

1 595

1 595