Lai palīdzētu pārvarēt Covid-19 infekcijas otro izplatīšanās vilni, krīzes skartajiem uzņēmumiem ir pieejams vienreizējs valsts atbalsts – grants apgrozāmo līdzekļu plūsmas krituma kompensēšanai. Atbalsta izmaksu nodrošina Valsts ieņēmumu dienests (VID) un pieteikumus Elektroniskās deklarēšanas sistēmā (EDS) var iesniegt, sākot no 21. decembra.
Atbalsta pasākuma īstenošanai kopumā no valsts budžeta atvēlēti 70,8 miljoni eiro, un atbalstam var pieteikties vienu reizi – par 2020. gada novembri vai decembri.
Atbalsta mehānismu izstrādājusi Ekonomikas ministrija, bet izmaksas nodrošina VID.
Atbalsta saņemšanas nosacījumi
Atbalstu var saņemt uzņēmumi, kas mēnesī, par kuru tiek lūgts atbalsts, ir saskārušies ar apgrozījuma kritumu vismaz par 20%, salīdzinot ar vidējo apgrozījumu šī gada augustā, septembrī un oktobrī kopā, turklāt šis apgrozījums atbalsta mēnesī ir vismaz par 30% mazāks nekā uzņēmumam tas bija 2019. gada attiecīgajā mēnesī.
Jaunie uzņēmumi, kas reģistrēti VID pēc 2020. gada 1. janvāra, atbalstam var pieteikties, ja izpildās 20 % apgrozījuma krituma kritērijs, salīdzinot 2020. gada augustu, septembri un oktobri kopā.
Lai saņemtu atbalstu, uzņēmumam jāatbilst Eiropas Komisijas noteiktajai mikro, mazā, vidējā vai lielā uzņēmuma definīcijai.
Uzņēmumiem pieejams vienreizējs atbalsts 30% apmērā no to bruto darba algas kopsummas, par kuru samaksāti darba algas nodokļi 2020. gada augustā, septembrī un oktobrī. Maksimālais vienam uzņēmumam pieejamais atbalsts ir 50 000 eiro. Maksimālais saistītu personu grupai pieejamais atbalsts ir 800 000 eiro. Lielāks augšējais slieksnis – 120 000 eiro – noteikts saistītu personu grupai, kas darbojas zivju, vēžveidīgo un mīkstmiešu pārstrādē un konservēšanā.
Ja uzņēmums darbojas vairākās nozarēs, no kurām viena ir zivju, vēžveidīgo un mīkstmiešu pārstrāde un konservēšana (tām piemēro dažādas maksimālās atbalsta summas), tas grāmatvedības uzskaitē nodala šīs nozares un nodrošina, ka kopējais saņemtais atbalsts nepārsniedz noteiktos atbalsta griestus.
Kā pieteikties atbalstam
Atbalstam var pieteikties līdz 2021. gada 15. janvārim. Pieteikumu var iesniegt no 21. decembra, aizpildot iesnieguma formu VID Elektroniskās deklarēšanas sistēmā (EDS). Atbalstu VID izmaksās 20 darbdienu laikā no lēmuma pieņemšanas dienas. Atbalsta pasākumu īstenošanai pieejami kopumā 70,8 miljoni eiro, un VID atbalstu piešķirs šī finansējuma ietvaros, ievērojot uzņēmumu iesniegumu iesniegšanas secību. Atbalsta saņēmēju sarakstu VID publicēs savā tīmekļa vietnē.
Citi nodokļu jomas atbalsta pasākumi Covid-19 krīzes pārvarēšanai
Joprojām ir spēkā virkne atbalsta pasākumu nodokļu jomā, kas stājās spēkā pavasarī, piemēram, nodokļu samaksas termiņa pagarināšana līdz trim gadiem, ātrāka PVN pārmaksas atmaksa, iespēja nemaksāt IIN avansa maksājumus, tāpat tiek nodrošināts dīkstāves atbalsts darbiniekiem un algu subsīdijas, kā arī citi. Informācija par tiem pieejama VID tīmekļvietnē.