Finanšu ministrijas darbības jomas:
-
Publisko izdevumu un valsts parāda vadība
-
Valsts ieņēmumu (t.sk. muitas) politikas vadība
-
ES fondu vadība
-
Valsts nekustamo īpašumu būvniecības finansēšana
-
Maksājumu nodrošināšana starptautiskajās organizācijās
Finanšu ministrijas galvenie pasākumi 2023. gadā:
- nodrošināt valsts fiskālo stabilitāti un ilgtspēju, ņemot vērā valsts ieņēmumu un izdevumu kvalitāti, kā arī normatīvo regulējumu;
- nodrošināt profesionālu tautsaimniecības un valsts finanšu stāvokļa analīzi, makroekonomisko un fiskālo rādītāju prognožu sagatavošanu fiskālās politikas pamatojumam augstas nenoteiktības apstākļos, turpinoties enerģijas cenu pieaugumam un Krievijas uzsāktajam karam Ukrainā;
- nodrošināt vispārējās valdības parāda ilgtspēju ar optimālām valsts parāda apkalpošanas izmaksām ilgtermiņā, ierobežojot finanšu riskus, atbilstoši Fiskālās disciplīnas likumam;
- izstrādājot ikgadējo valsts budžetu, noteikt un pamatot, kādi līdzekļi nepieciešami valdībai, citām valsts institūcijām un pašvaldībām to valsts pienākumu izpildei, kuru finansēšana noteikta ar likumdošanas aktiem, nodrošinot, lai tajā laikposmā, kuram šie līdzekļi paredzēti, izdevumus segtu atbilstoši ieņēmumi;
- nodrošināt valsts budžeta izdevumu 2024. gadam pārskatīšanu, kā arī apkopot un analizēt priekšlikumus budžeta procesu un sistēmu sakārtošanai, kas veicina līdzekļu ekonomisku izlietošanu, administratīvā sloga mazināšanu un palielina iestāžu darbības efektivitāti;
- noteikt virzienus vidēja termiņa nodokļu politikai, īstenojot nodokļu politiku tautsaimniecības izaugsmei un starptautiskās konkurētspējas veicināšanai;
- iesniegt MK informatīvo ziņojumu, kurā definēti spēkā esošo nodokļu atvieglojumu mērķi un noteikti sasnieguma rādītāji (MK 08.04.2021. sēdes protokola Nr.32 37.§ 4. punkts);
- nodrošināt aktīvu dalību ES Padomes, EK darba grupās un normatīvo aktu nodokļu, finanšu politikas jomā atbilstību ES normatīvo aktu prasībām, kā arī nodrošināt dalību OECD tādējādi, apzinot un izvērtējot starptautisko jautājumu risinājumu jaunākās tendences, kā arī nodrošinot Latvijas normatīvo aktu atbilstību OECD standartiem;
- komercsabiedrību revīzijas institūta kvalitātes kontroles efektivitātes veicināšanai nodrošināt sabiedriskas nozīmes struktūru revidēšanai iecelto zvērinātu revidentu uzraudzības sistēmas SIRUS uzturēšanu un pilnveidošanu, atbilstoši valstiski noteiktajām prioritārajām jomām: risku mazināšana krāpšanas jautājumos (noziedzīgi iegūto līdzekļu legalizācijas risku, izvairīšanās no nodokļu nomaksas, kā arī korupcijas risku jomās) un komercsabiedrību darbības turpināšanas risku apzināšana (komercsabiedrību darbības nepārtrauktība);
- nodrošināt efektīvu un pareizās finanšu pārvaldības principiem atbilstošu Kohēzijas politikas 2021. – 2027. gada plānošanas perioda programmas un ANM vadības un kontroles sistēmas ieviešanu;
- veikt risku pārvaldību un risināt plānošanas un ieviešanas jautājumus, tai skaitā ar EK dienestiem un donorvalstu pārstāvjiem, ar mērķi nodrošināt pilnīgu ES un donorvalstu finansējuma izmantošanu investīcijām Latvijas tautsaimniecībā un Latvijas saistību izpildi 2023. gadā;
- nodrošinot pierādījumu bāzes veidošanu, veikt vismaz trīs 2014. – 2020. gada ES fondu plānošanas perioda darbības programmas ieguldījumu prioritātes lietderības, efektivitātes un ietekmes izvērtējumus;
- nodrošināt nepieciešamo Latvijas interešu koordinēšanu un procesu vadību nacionāli un ar Šveices pārstāvjiem saistībā ar jaunā Šveices atbalsta pieejamību Latvijai;
- nodrošināt sabiedrības interešu aizstāvību azartspēļu un izložu jomā, turpinot ieviest Azartspēļu un izložu politikas pamatnostādnēs 2021. – 2027. gadam iekļautos uzdevumus, veidojot nozares attīstības tendenču monitoringa sistēmu, kā arī izstrādājot normatīvo regulējumu reklāmas aizlieguma kontrolei un Latvijā nereģistrēto tīmekļa vietņu ierobežošanai;
- nodrošināt publisko iepirkumu līgumu reģistra darbību.
- veicināt izpratni par publiskās privātās partnerības izmantošanas iespējām un tā piemērošanu, izstrādāt tipveida risinājumus;
- izstrādāt Finanšu sektora attīstības plānu 2024. – 2026. gadam, paredzot galvenos finanšu sektora vidēja termiņa aktuālos attīstības politikas virzienus;
- īstenot Finanšu sektora attīstības plānu 2021. – 2023. gadam, nodrošinot stabilu finanšu sektora un ilgtspējīgu un sabalansētu tautsaimniecības attīstību prioritārajos virzienos (t.i., finanšu pieejamība un investīciju iespējas, digitalizācija un inovatīvu pakalpojumu pieejamība, ilgtspējīgas finanses);
- optimizēt un veicināt noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas prasību īstenošanas uzraudzības institucionālās sistēmas efektivitāti, atbilstoši ES centralizētās uzraudzības institūcijas AMLA izveides procesam un ES normatīvo aktu priekšlikumiem;
- uzsākt normatīvā regulējuma pielāgošanu atbilstoši ES normatīvo aktu priekšlikumiem banku un ieguldījumu brokeru sabiedrību pārvaldības, noregulējuma un kapitāla prasību jomā;
- izstrādāt kriptoaktīvu jomas regulējumu atbilstoši ES normatīvo aktu priekšlikumiem;
- īstenot ES projektu “ES taksonomijas īstenošanas un ilgtspējīgu finanšu ceļa kartes izveide Igaunijā un Latvijā”;
- tirgus nepilnību risināšanai pielāgot finanšu instrumentus, nodrošināt atbilstošu finanšu instrumentu valsts atbalsta programmu portfeli, sekmēt kapitāla piesaisti uzņēmumiem, tai skaitā piesaistot privātos līdzekļus, ERAF, Atjaunošanas un noturības mehānisma un starptautisko finanšu institūciju līdzekļus, kā arī sekmēt AS “Attīstības finanšu institūcija Altum” programmu nepieciešamā apjoma palielināšanu valsts atbalsta programmām;
- uzsākt Nacionālajā fintech stratēģijā paredzēto uzdevumu īstenošanu laika posmā 2023. – 2024. gadam;
- veikt VNĪ vienotas pārvaldīšanas un apsaimniekošanas koncepcijas gala ietekmes izvērtējumu;
- izstrādāt sabiedriskā labuma organizāciju darbību regulējošos tiesību aktus, pamatojoties uz informatīvajā ziņojumā “Par sabiedriskā labuma sistēmas pilnveidošanu un attīstību” identificētajiem nepieciešamajiem pasākumiem;
- izvērtēt Ēnu ekonomikas ierobežošanas plāna 2021./2022. gadam pasākumu ieviešanas izpildi un efektivitāti atbilstoši noteiktajiem rīcības virzieniem un sagatavot informatīvo ziņojumu par plāna pasākumu īstenošanu, kā arī sagatavot Ēnu ekonomikas ierobežošanas plānu nākamajam periodam;
- īstenot nodokļu administrēšanas procesa pilnveidošanu – pārskatot un aktualizējot likumā “Par nodokļiem un nodevām” ietverto tiesisko regulējumu, pārskatot tiesisko regulējumu attiecībā uz publiski pieejamās nodokļu informācijas apjoma paplašināšanu, izvērtējot iespēju samazināt normatīvajos aktos noteikto slieksni norēķiniem skaidras naudas veidā, atbilstoši starptautiskajām tiesību normām izstrādājot tiesisko regulējumu attiecībā uz ziņošanu par kriptovalūtas darījumiem, atbilstoši plānotajām izmaiņām starptautiskajās tiesību normās, pilnveidojot automātisko informācijas apmaiņas par finanšu kontiem tiesisko regulējumu, saistībā ar plānotajām izmaiņām finanšu stabilitātes nodevas administrēšanā un muitas maksājumu ieskaitīšanu vienotajā nodokļu kontā atlikšanu, veicot grozījumus valsts nodevu uzskaites noteikumos, kā arī normatīvajā aktā, kurā noteikta kārtība, kādā maksā nodokļus, nodevas, citus valsts noteiktos maksājumus un ar tiem saistītos maksājumus, un novirza tos saistību segšanai;
- izstrādāt Nacionālo stratēģiju ES finanšu interešu aizsardzībai 2024. – 2026. gada periodam, definējot kopējos sadarbības pamatvirzienus, mērķus un uzdevumus starp kompetentajām iestādēm krāpšanas novēršanai un apkarošanai, kā arī sadarbības modeļa ES finanšu interešu aizsardzībai stiprināšanai.
Finanšu ministrijas kopējo izdevumu izmaiņas no 2021. līdz 2025. gadam
Euro
Vidējais amata vietu skaits no 2021. līdz 2025. gadam
|
2021. gads (izpilde) |
2022. gada plāns |
2023. gada plāns |
2024. gada plāns |
2025. gada prognoze |
Vidējais amata vietu skaits gadā |
4 964 |
4 626 |
4 973 |
4 972 |
4 970 |
Tajā skaitā: |
|||||
Valsts pamatfunkciju īstenošana |
|||||
Vidējais amata vietu skaits gadā |
4 469 |
4 615 |
4 474 |
4 474 |
4 474 |
ES politiku instrumentu un pārējās ĀFP līdzfinansēto un finansēto projektu un pasākumu īstenošana |
|||||
Vidējais amata vietu skaits gadā |
495 |
111 |
499 |
498 |
496 |
Piezīmes.
1 Nav iekļautas ES struktūrfondu un Kohēzijas fonda tehniskās palīdzības projektos plānotās amata vietas, jo 2022. – 2027. gada plānošanas perioda tehniskās palīdzības projekti nebija apstiprināti.
Prioritārajiem pasākumiem papildu piešķirtais finansējums no 2023. līdz 2025. gadam
Nr. |
Pasākuma nosaukums |
Izdevumi, euro/ |
Pamatojums |
||
2023. gadā |
2024. gadā |
2025. gadā |
|||
1. |
Jaunas infrastruktūras izveide kontroles dienestu funkciju īstenošanai Uriekstes ielā 42, Rīgā (Kundziņsala) |
337 298 |
8 239 346 |
9 082 064 |
MK 13.01.2023. sēdes prot. Nr.2 1.§ 2.punkts |
Izveidot jaunu mūsdienu prasībām atbilstošu infrastruktūru kontroles dienestu funkciju īstenošanai Rīgas pilsētas teritorijā, tajā skaitā Rīgas brīvostas muitas kontroles punktu 0210 Uriekstes ielā 16, Rīgā, pārcelt uz Uriekstes ielu 42, Rīgā |
337 298 |
8 239 346 |
9 082 064 |
||
Izstrādāts būvprojekts jaunas kontroles dienestu infrastruktūras izbūvei |
|||||
Būvprojekts (skaits) |
1 |
- |
- |
||
Veikti nekustamā īpašuma pārbūves darbi |
|||||
Darbu izpilde (%) |
- |
100 |
100 |
||
41.13.00 Finansējums VAS “Valsts nekustamie īpašumi” īstenojamiem projektiem un pasākumiem |
|||||
2.
|
Valsts ieņēmumu dienesta Maksājumu administrēšanas informācijas sistēmas (MAIS) attīstība, tai skaitā normatīvo aktu izmaiņas |
5 635 076 |
11 052 148 |
10 710 525 |
MK 13.01.2023. sēdes prot. Nr.2 1.§ 2.punkts |
Izstrādāt Maksājuma administrēšanas informācijas sistēmas 2.etapu VID sniegto nodokļu pakalpojumu kvalitātes uzlabošanai, kā arī izmaiņu veikšanai VID informācijas sistēmās saistībā ar grozījumiem Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likumā |
5 635 076 |
11 052 148 |
10 710 525 |
||
Izveidota un ieviesta jauna IS VID administrēto nodokļu administrēšanas procesa atbalstam - MAIS |
|||||
Modernizēti VID pamatdarbības procesi (skaits) |
6 |
7 |
9 |
||
Pilnveidoti VID e-pakalpojumi (skaits) |
7 |
3 |
13 |
||
Vienotā nodokļu konta ieviešana muitas maksājumiem (%) |
- |
- |
100 |
||
Veikti pielāgojumi VID IS saistībā ar grozījumiem Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likumā |
|||||
Pielāgotas IS (skaits) |
3 |
- |
- |
||
33.00.00 Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana |
|||||
Jauna risinājuma datu apmaiņai ar Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru izveide un Iepirkuma uzraudzības biroja publikāciju vadības sistēmas uzturēšana un pilnveidošana |
1 516 122 |
1 009 252 |
158 784 |
MK 13.01.2023. sēdes prot. Nr.2 1.§ 2.punkts |
|
Izveidot jaunu tehnisko risinājumu VID informācijas sistēmās, lai nodrošinātu datu saņemšanu no Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra, saņemto datu izvietošanu Maksājumu administrēšanas informācijas sistēmā (MAIS) un tālāko izmantošanu MAIS procesos |
1 386 122 |
979 252 |
158 784 |
||
Veikti pielāgojumi VID informācijas sistēmās |
|||||
Pielāgotas informācijas sistēmas (skaits) |
- |
2 |
- |
||
33.00.00 Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana |
|||||
Nodrošināt Publikāciju vadības sistēmas darbību, t.sk. attīstot un pilnveidojot e-veidlapu funkcionalitāti. |
130 000 |
30 000 |
- |
||
Pilnveidotas un uzturētas e-veidlapas |
|||||
Pilnveidotas e-veidlapas (skaits) |
41 |
- |
- |
||
Uzturētas e-veidlapas (skaits) |
- |
41 |
- |
||
32.00.00 Iepirkumu uzraudzības birojs |
|||||
Valsts nekustamo īpašumu nomas maksas un apsaimniekošanas izdevumu pieauguma segšana |
515 418 |
515 418 |
515 418 |
MK 13.01.2023. sēdes prot. Nr.2 1.§ 2.punkts |
|
Nodrošināt valsts nekustamo īpašumu nomas maksas un apsaimniekošanas izdevumu pieauguma segšanu atbilstoši VAS “Valsts nekustamie īpašumi” sniegtajām nomas objekta pārvaldīšanas un apsaimniekošanas izdevumu izmaiņām |
515 418 |
515 418 |
515 418 |
||
Nodrošināta būvju un infrastruktūras uzturēšana |
|||||
Objekti (skaits) |
4 |
4 |
4 |
||
Papildu finansējuma nodrošināšana valsts iestāžu budžetos to funkciju veikšanai nepieciešamās infrastruktūras nodrošināšanai |
|||||
Valsts iestādes (skaits) |
1 |
1 |
1 |
||
33.00.00 Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana |
|||||
5. |
Informācijas sistēmu pielāgojumi normatīvā regulējuma par diskvalificētajiem vadītājiem un pārrobežu reorganizāciju ieviešanai |
95 046 |
9 505 |
9 505 |
MK 13.01.2023. sēdes prot. Nr.2 1.§ 2.punkts |
Veikt izmaiņas VID informācijas sistēmās, lai nodrošinātu grozījumu likumā "Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru"" ieviešanu |
95 046 |
9 505 |
9 505 |
||
Veikti pielāgojumi VID informācijas sistēmās |
|||||
Pielāgotas informācijas sistēmas (skaits) |
2 |
- |
- |
||
33.00.00 Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana |
|||||
6. |
Pabalstu un kompensāciju nodrošinājuma palielināšana par dienestu ārvalstīs kvalitatīvai Latvijas nacionālo drošības un ekonomisko interešu aizstāvībai |
347 215 |
463 790 |
465 470 |
MK 13.01.2023. sēdes prot. Nr.2 1.§ 2.punkts |
Palielināt pabalstu un kompensāciju nodrošinājumu par dienestu ārvalstīs kvalitatīvai Latvijas nacionālo drošības un ekonomisko interešu aizstāvībai aizvien sarežģītākā, izaicinājumiem bagātākā starptautiskajā vidē |
347 215 |
463 790 |
465 470 |
||
Diplomātiskā un konsulārā dienesta amatpersonu (darbinieku), valsts tiešās pārvaldes amatpersonu (darbinieku), karavīru, prokuroru un sakaru virsnieku ārvalstīs nodrošināšana un stiprināšana |
|||||
Diplomātiskā un konsulārā dienesta amatpersonas (darbinieki), valsts tiešās pārvaldes amatpersonas (darbinieki), karavīri, prokurori un sakaru virsnieki, kuriem tiek nodrošināti pabalsti un izdevumu kompensācijas par dienestu ārvalstīs (skaits) |
7 |
7 |
7 |
||
97.00.00 Nozaru vadība un politikas plānošana |
297 128 |
397 008 |
398 688 |
||
33.00.00 Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana |
50 087 |
66 782 |
66 782 |
||
7. |
Sociālo garantiju diplomātiskā un konsulārā dienesta amatpersonu (darbinieku), valsts tiešās pārvaldes amatpersonu (darbinieku), karavīru, prokuroru un sakaru virsnieku, kuri uzturas ārvalstīs, laulātajiem palielināšana |
9 167 |
14 814 |
14 814 |
MK 13.01.2023. sēdes prot. Nr.2 1.§ 2.punkts |
Pilnveidot sociālās aizsardzības sistēmu personām, kuras uzturas attiecīgajā ārvalstī kā diplomātu (darbinieku), karavīru, prokuroru, sakaru virsnieku un Eirojusta pārstāvju laulātie |
9 167 |
14 814 |
14 814 |
||
Pilnveidota sociālās aizsardzības sistēma un uzlabotas sociālās garantijas par personām, kuras uzturas attiecīgajā ārvalstī kā diplomātu (darbinieku) laulātie |
|||||
Laulātie, par kuriem tiek veiktas valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (skaits) |
5 |
5 |
5 |
||
97.00.00 Nozaru vadība un politikas plānošana |
9 167 |
12 222 |
12 222 |
||
33.00.00 Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana |
- |
2 592 |
2 592 |
||
8.
|
Valsts pārvaldes kapacitātes stiprināšana, nodrošinot stratēģiski svarīgo amata grupu atlīdzību |
1 843 649 |
2 458 197 |
2 458 197 |
MK 13.01.2023. sēdes prot. Nr.2 1.§ 2.punkts |
Stiprināt kapacitāti, nodrošinot arī konkurētspēju ar darba tirgu |
1 843 649 |
2 458 197 |
2 458 197 |
||
Attiecīgās mēnešalgas skalas minimuma nodrošināšana visiem valsts tiešās pārvaldes iestādēs nodarbinātajiem |
|||||
Visiem nodarbinātajiem no 01.04.2023. mēnešalga nav zemāka par 2023.gada mēnešalgu skalas attiecīgās mēnešalgu grupas minimumu (%) |
100 |
100 |
100
|
||
Konkurētspējīga atalgojuma valsts tiešās pārvaldes iestādēs nodarbinātajiem ekspertiem un iestādes darbībai stratēģiski svarīgiem amatiem nodrošināšana |
|||||
Eksperti, kuri nodarbināti iestādei stratēģiski svarīgos amatos un kuriem mēnešalga tiek noteikta virs 2023. gada mēnešalgu skalas attiecīgās mēnešalgu grupas minimālā apmēra no kopējā nodarbināto skaita iestādē (%) |
100 |
100 |
100 |
||
32.00.00 Iepirkumu uzraudzības birojs |
19 365 |
25 820 |
25 820 |
||
31.01.00 Budžeta izpilde |
51 665 |
68 886 |
68 886 |
||
38.01.00 Eiropas Savienības pirmsstrukturālo, strukturālo un citu finanšu instrumentu koordinācija |
15 897 |
21 196 |
21 196 |
||
39.02.00 Izložu un azartspēļu organizēšanas un norises uzraudzība |
3 412 |
4 549 |
4 549 |
||
97.00.00 Nozaru vadība un politikas plānošana |
133 001 |
177 335 |
177 335 |
||
33.00.00 Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana |
1 620 309 |
2 160 411 |
2 160 411 |
||
9. |
ANO pārstāvniecības ēkas Ņujorkā rekonstrukcija, pagaidu telpu īre un pārcelšanās nodrošināšana |
9 070 149 |
- |
- |
MK 13.01.2023. sēdes prot. Nr.2 1.§ 3.punkts |
Nodrošināt Ārlietu ministriju ar atbilstošām, mūsdienīgām, drošām un ilgtspējīgām telpām publiskās funkcijas nodrošināšanai |
9 070 149 |
- |
- |
||
Veikta nekustamā īpašuma pārbūve |
|||||
Objekti (skaits) |
1 |
- |
- |
||
41.13.00 “Finansējums VAS “Valsts nekustamie īpašumi” īstenojamiem projektiem un pasākumiem” (Akcijas un cita līdzdalība pašu kapitālā) |
|||||
KOPĀ |
19 369 140 |
23 762 470 |
23 414 777 |
- |
|
Tai skaitā finansēšanas pozīcijā “Akcijas un cita līdzdalība pašu kapitālā” |
9 070 149 |
- |
- |
Budžeta programmu (apakšprogrammu) paskaidrojumi
FM 2023. gadam, salīdzinot ar 2022. gadu, ir veikusi šādas izmaiņas budžeta programmu (apakšprogrammu) struktūrā:
- izveidota jauna programma 30.00.00 “Līdzekļi nodibinājumam “Latvijas ebreju kopienas restitūcijas fonds””;
- izveidota jauna apakšprogramma 63.20.00 “Tehniskā palīdzība Eiropas Sociālā fonda (ESF) apgūšanai (2014-2020)”;
- izveidota jauna apakšprogramma 63.09.00 “Eiropas Sociālā fonda Plus (ESF+) programmas materiālās nenodrošinātības mazināšanai pasākumu īstenošana (2021.–2027.)”;
- izveidota jauna apakšprogramma 67.07.00 “Eiropas Kopienas iniciatīvas projekti”;
- izveidota jauna apakšprogramma 70.10.00 “Solidaritātes fonda finansējums projekta īstenotājiem”;
- izveidota jauna apakšprogramma 70.50.00 “Tehniskā palīdzība ERAF, ESF+, KF, TPF finansējuma apgūšanai (2021–2027)”;
- izveidota jauna apakšprogramma 73.07.00 “Eiropas Kopienas finansētie projekti iekšējā tirgus uzlabošanai nodokļu un muitas sistēmā”;
- izveidota jauna apakšprogramma 74.06.00 “Atveseļošanas un noturības mehānisma (ANM) projekti un pasākumi”;
- izveidota jauna apakšprogramma 74.07.00 “Atveseļošanas un noturības mehānisma (ANM) finansējums projektu un pasākumu īstenotājiem”;
- izveidota jauna apakšprogramma 74.50.00 “Tehniskā palīdzība Atveseļošanas un noturības mehānisma (ANM) apgūšanai”.