Valsts kontroles darbības joma:
- Revīziju veikšana
Valsts kontroles galvenie pasākumi 2021. gadā:
- nodrošināt revīziju darbu atbilstoši starptautiskajiem revīziju standartiem un Valsts kontroles darbības stratēģijā 2018. – 2021. gadam noteiktajiem mērķiem un stratēģiskajām prioritātēm:
- īstenot uz risku analīzi un revidējamo jomu stratēģiskajiem novērtējumiem balstītu revīziju tēmu izvēli, identificējot būtiskus, sabiedrībai nozīmīgus jautājumus, kuru rezultātā būs iespējams sniegt ieteikumus uzlabojumiem, aizvien vairāk resursu novirzot atbilstības un lietderības pārbaudēm visu veidu revīziju ietvaros;
- veikt finanšu revīzijas par visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu 2020. gada pārskatu sagatavošanas pareizību un finanšu revīziju par Latvijas Republikas 2020. gada pārskatu par valsts budžeta izpildi un pašvaldību budžetiem, vērtējot atbilstības jautājumus (pasākumu, aktivitāšu, darījumu vai rīcības atbilstība tiesību aktiem, plānošanas dokumentiem, valstiski vai starptautiski atzītai praksei un nozares standartiem);
- veikt atbilstības, lietderības un apvienotās (atbilstības / lietderības) revīzijas par tēmām, kas saistītas ar valsts fiskālās politikas principu ievērošanu, valsts un pašvaldību funkciju vai pasākumu īstenošanu, veikto reformu un jaunu politiku īstenošanu, valsts pārvaldes institūciju un valsts un pašvaldību kapitālsabiedrību darbības efektivitāti un to pārvaldības jautājumiem, pašvaldības darbības tiesiskumu un efektivitāti, kā arī pārbaudes par Covid-19 seku novēršanai novirzītā finansējuma izlietojumu;
- novērtēt revīziju rezultātā sniegto ieteikumu ietekmi: valsts budžeta izdevumu samazinājumu / ieņēmumu palielinājumu, ieguvumus iedzīvotājiem (pakalpojumu pieejamība, maksa par pakalpojumiem utml.), kā arī uzraudzīt ieteikumu ieviešanu;
- veikt revīzijas katrā pašvaldībā vismaz vienu reizi trīs gados, sniedzot sabiedrībai savlaicīgu un regulāru pārliecību par finanšu līdzekļu izlietojuma likumību un lietderību iedzīvotājiem svarīgu jautājumu risināšanā, kā arī veicinot iedzīvotājiem sniegto pašvaldību pakalpojumu kvalitāti, pieejamību un izmaksu samērīgumu;
- veikt revīzijas, reaģējot uz aktuālajiem notikumiem valstī, par atsevišķiem būtiskiem darījumiem, attīstības pasākumiem vai projektiem;
- stiprināt valsts un pašvaldību amatpersonu atbildību par pieņemto lēmumu tiesiskumu un pamatotību:
- sniegt tiesībaizsardzības iestādēm informāciju par revīzijās konstatētajiem tiesību normu pārkāpumiem un nodrošināt atbalstu tiesībaizsardzības iestādēm revīzijas materiālu izskatīšanā, veicinot vispusīgu revīzijās konstatēto pārkāpumu izvērtēšanu un ar tiem saistīto tiesisko seku izpratni;
- izvērtēt tiesībaizsardzības iestāžu pieņemtos lēmumus un nepamatotu lēmumu gadījumos vērsties pie augstākas amatpersonas, lai nodrošinātu nepilnību novēršanu procesa virzītāja darbībā;
- izvērtēt revidējamās vienības vai tās augstākās iestādes pieņemtos lēmumus par personu atbildības izvērtēšanas rezultātiem, lai panāktu vispusīgas pārbaudes un atbilstošu tiesību normu interpretēšanu par revīzijās konstatētajiem pārkāpumiem un atbildīgo personu saukšanu pie normatīvajos aktos noteiktās atbildības;
- īstenot Valsts kontroles likumā paredzētās tiesības un nodrošināt procesu virzību saistībā ar revīzijās konstatēto nelikumīgas rīcības rezultātā nodarīto zaudējumu piedziņu gadījumos, ja radītā kaitējuma novēršanu nepamatoti nenodrošina pārkāpēju pārraugošā amatpersona vai iestāde;
- īstenot starptautiskās sadarbības pasākumus:
- nodrošināt pārstāvību augstāko revīzijas iestāžu starptautisko organizāciju vadības struktūrās – Eiropas Augstāko revīzijas iestāžu organizācijas valdē un Starptautiskās Augstāko revīzijas iestāžu organizācijas Profesionālo revīzijas un labas prakses standartu padomē, lai panāktu starptautisko revīzijas standartu pilnveidošanu un jaunu standartu izstrādi, Valsts kontroles profesionālo interešu ievērošanu starptautiskā mērogā un Valsts kontroles labās prakses revīziju veikšanā iekļaušanu starptautiskajos revīziju standartos;
- piedalīties Eiropas Augstāko revīzijas iestāžu organizācijas, Starptautiskās Augstāko revīzijas iestāžu organizācijas un Kontaktu komitejas darba grupās;
- īstenot divpusēju un daudzpusēju sadarbību ar citu valsts augstākajām revīzijas iestādēm, veicinot pieredzes un labās prakses apmaiņu;
- veicināt labas pārvaldības principu ievērošanu publiskajā sektorā:
- veicināt starptautisko publiskā sektora revīzijas un labas pārvaldības standartu piemērošanu visā publiskajā sektorā, pildot Revīzijas pakalpojumu likumā noteikto;
- turpināt Valsts kontroles revidentu sertifikāciju, apliecinot revidentu zināšanas un prasmes Valsts kontroles revīziju veikšanai;
- noteikt Valsts kontroles stratēģiskos mērķus, prioritātes un plānotos rezultātus turpmākajiem četriem gadiem, izstrādājot Valsts kontroles darbības stratēģiju 2022.–2025. gadam.
Valsts kontroles kopējo izdevumu izmaiņas no 2019. līdz 2023. gadam (eiro)
Vidējais amata vietu skaits no 2019. līdz 2023. gadam
|
2019. gads |
2020. gada plāns |
2021. gada plāns |
2022. gada plāns |
2022. gada plāns |
Vidējais amata vietu skaits gadā |
177 |
180 |
180 |
180 |
180 |
Tajā skaitā: |
|||||
Valsts pamatfunkciju īstenošana |
|||||
Vidējais amata vietu skaits gadā |
177 |
180 |
180 |
180 |
180 |
Prioritārajiem pasākumiem papildu piešķirtais finansējums no 2021. līdz 2023. gadam
Nr. p.k. |
Pasākuma nosaukums Darbības apraksts Darbības rezultāts Rezultatīvais rādītājs Programmas (apakšprogrammas) kods un nosaukums |
Izdevumi, euro / rādītāji, vērtība |
Pamatojums |
||
2021. gadā |
2022. gadā |
2023. gadā |
|||
1. |
Valsts kontroles (VK) revīziju rezultātu ietekmes stiprināšana efektīvas, atbildīgas, pārredzamas publiskās pārvaldes attīstībai |
378 388 |
378 388 |
361 888 |
MK 22.09.2020. sēdes prot. Nr.55 38.§ 3.punkts |
Valsts kontrole, pildot Revīzijas pakalpojumu likumā noteikto mandātu un nosakot vienotus revīziju standartus visa publiskā sektora revīzijām, savas darbības rezultātā sniedz ieteikumus ar iespējami lielāku vērtību publiskā sektora darbības pilnveidošanai. |
|||||
Paaugstināta Valsts kontroles revīzijas personāla kvalifikācija |
|||||
Apmācīti un sertificēti Valsts kontroles revidenti (skaits) |
20 |
20 |
0 |
||
Lietderības, atbilstības un apvienotajām revīzijām novirzīto resursu īpatsvars no kopējā revīzijās patērētā laika (%) |
40 |
54 |
55 |
||
01.00.00 Valsts kontrole |
|||||
Kopā |
378 388 |
378 388 |
361 888 |
|