Apakšprogrammas mērķis:

sniegt profesionālās, sociālās rehabilitācijas un profesionālās piemērotības pakalpojumus personām ar invaliditāti un personām ar funkcionāliem traucējumiem.

Galvenās aktivitātes:

Nr.

Pakalpojums

Mērķa grupa

Pakalpojuma saturs

1.

Profesionālās piemērotības noteikšana

Persona darbspējīgā vecumā, ja tai ir noteikta invaliditāte, prognozējama invaliditāte vai funkcionāli traucējumi

Pirms profesionālās apmācības programmu uzsākšanas Sociālās integrācijas valsts aģentūras (turpmāk – Aģentūra) speciālisti – ārsts, psihiatrs, psihologi, ergoterapeits, fizioterapeits, pedagogi, sociālais pedagogs, sociālais darbinieks, karjeras konsultants veic pretendentu profesionālās piemērotības noteikšanu, kuras laikā tiek noskaidrotas:

- intereses un motivācija mācīties;

- vispārējās spējas un zināšanas;

- prasmes un iemaņas;

- veselības stāvokļa un funkcionālo traucējumu atbilstība izvēlētajai profesijai;

- intelektuālās spējas, kas ļauj prognozēt izglītojamā spējas apgūt mācību vielu;

- cilvēka individuāli psihofizioloģiskās īpašības, to atbilstība izvēlētajai profesijai.

Profesionālās piemērotības noteikšanas laikā pretendenti speciālistu vadībā veic teorētiskus un praktiskus uzdevumus, individuālās un grupas pārrunas, kas ļauj prognozēt spējas uztvert, saprast, apgūt jaunu – gan vispārēju, gan profesijai specifisku – informāciju, kā arī profesionāli svarīgo īpašību (piem., uzmanības noturīguma, precizitātes, pirkstu veiklības, roku spēcīgumu u.c.) izpausmes.
Profesionālās piemērotības noteikšanas laikā par valsts budžeta līdzekļiem, izvērtējot nepieciešamību, tiek nodrošināta:

- dzīvošana dienesta viesnīcā;

- ēdināšana;

- transports no dienesta viesnīcas uz skolu un otrādi u.c.

Pakalpojuma ietvaros profesionālās piemērotības noteikšanas pakalpojuma speciālisti nodrošina potenciālo klientu informēšanu, apzināšanu un motivēšanu.

2.

Profesionālā rehabilitācija

Persona darbspējīgā vecumā, ja tai ir noteikta invaliditāte, prognozējama invaliditāte vai funkcionāli traucējumi

Pasākumu kopums, kas nodrošina profesijas apgūšanu atbilstoši personas funkcionālo traucējumu veidam, smaguma pakāpei un iepriekš iegūtās izglītības un kvalifikācijas līmenim.

Aģentūrā – Jūrmalas profesionālajā vidusskolā un Koledžā var iegūt profesionālo pamatizglītību, arodizglītību, profesionālo vidējo izglītību, īsā cikla profesionālo augstāko izglītību, kā arī pārkvalificēties tālākizglītības un profesionālās pilnveides izglītības programmās.  Pirms mācībām Aģentūra novērtē personu ar invaliditāti vai prognozējamo invaliditāti profesionālo piemērotību (skatīt 1. pakalpojumu), ņemot vērā viņu intereses, spējas, iepriekš iegūto izglītību un veselības stāvokli utt. Profesionālās rehabilitācijas klientiem ir pieejama individuāla sociālā rehabilitācija darbspēju atjaunošanai (ergoterapeita, psihologa, sociālā darbinieka, medicīniskā u.c.  personāla atbalsts), veicinot personas atgriešanos vai noturēšanos darba tirgū. Izvērtējot nepieciešamību, tiek nodrošināta ēdināšana un izmitināšana dienesta viesnīcā, transports no dienesta viesnīcas uz skolu un otrādi, aprūpētāja atbalsts.

Profesionālās rehabilitācijas klienti Aģentūrā var iegūt “B” kategorijas transportlīdzekļa vadītāja apliecību.

3.

Sociālā rehabilitācija (14 vai 21 dienu kursa veidā)

Personas ar funkcionēšanas traucējumiem darbspējīgā vecumā, ČAES avārijas seku likvidēšanas dalībnieki, ČAES avārijas seku rezultātā cietušās personas līdz 18 gadu vecumam, politiski represētās personas, personas ar funkcionēšanas traucējumiem pēc darbspējas vecuma, kuras strādā, kā arī personas ar prognozējamu invaliditāti

Pasākumu kopums, kas vērsts uz klienta sociālās funkcionēšanas spēju atjaunošanu vai uzlabošanu, palīdz personai iemācīties sadzīvot ar funkcionēšanas traucējumiem, atgūt sociālo statusu un iekļauties sabiedriskās aktivitātēs, atgriezties darba dzīvē, novērst vai mazināt invaliditātes, darbnespējas un citu faktoru izraisītās negatīvās sociālās sekas personas dzīvē.

Tā ietver individuāla sociālās rehabilitācijas plāna izveidi un realizāciju, izglītošanu vides pielāgotības un palīglīdzekļu lietošanas jomā, resursu apzināšanu un piesaisti, lai uzlabotu mobilitāti un patstāvīgas dzīves iemaņas.

Sociālās rehabilitācijas pakalpojumu nodrošina multiprofesionālā speciālistu komanda - sociālais darbinieks, ārsts, funkcionālie speciālisti (fizioterapeits, ergoterapeits, uztura speciālists, audio logopēds, mākslas (deju) terapeits), psihologs, sociālais rehabilitētājs, kā arī fizikālās medicīnas procedūras. Pakalpojuma saņēmējam nodrošināta izmitināšana, ēdināšana, iespējas aktīvi un saturīgi pavadīt atpūtu, iekļautas informatīvi-izglītojošās lekcijas, medicīniskā uzraudzība rehabilitācijas kursa laikā u.c.

4.

Sociālā rehabilitācija (10 dienu kursa veidā, ja nepieciešams, arī veselības aprūpes pakalpojumus)  

Nacionālo bruņoto spēku karavīri un zemessargi, kuri atgriezušies no starptautiskajām operācijām vai no dalības Ziemeļatlantijas līguma organizācijas vai Eiropas Savienības ātrās reaģēšanas jūras spēku komponentēs, ja karavīrs pildījis dienesta pienākumus uz kuģa jūrā ne mazāk kā trīs mēnešus, šo karavīru un zemessargu laulātajiem un bērniem, kuri nav sasnieguši 18 gadu vecumu vai nav pabeiguši vidējās izglītības iestādi, kā arī karavīru un zemessargu faktiskajiem partneriem, ar kuriem karavīram un zemessargam ir kopīgi bērni vai mājsaimniecība.

Pasākumu kopums, kas vērsts uz karavīru, zemessargu un to laulāto vai faktisko partneru, bērnu sociālās funkcionēšanas spēju uzlabošanu, saglabāšanu ģimenē un sabiedrībā, mazinot psihosociālās sekas, kas radušās vai pastāv risks rasties, ilgstošas karavīru un zemessargu prombūtnes rezultātā ģimenē vai sabiedrībā, stiprinot karavīru un zemessargu veselīgas savstarpējās attiecības ģimenē, sadarbības, uzticēšanās un komunikāciju prasmes. Sociālās rehabilitācijas pakalpojumu nodrošina multiprofesionālā speciālistu komanda - ārsts, psihologs, funkcionālie speciālisti (fizioterapeits, ergoterapeits, uztura speciālists, audio logopēds, mākslas (deju) terapeits), sociālais rehabilitētājs, lai stabilizētu klienta funkcionēšanu un uzturētu  tā fiziskās spējas, tiek nodrošināti rehabilitācijas pakalpojumi ar ārstniecības elementiem atbilstoši katra klienta individuālajām vajadzībām. Pakalpojuma saņēmējiem nodrošināta izmitināšana, ēdināšana, iespējas aktīvi un saturīgi pavadīt brīvo laiku, iekļautas informatīvi-izglītojošās lekcijas, medicīniskā uzraudzība rehabilitācijas kursa laikā u.c.

5.

Sociālā rehabilitācija (10 dienu kursa veidā, ja nepieciešams, arī veselības aprūpes pakalpojumus)  

Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu amatpersonas ar speciālajām dienesta pakāpēm

Pasākumu kopums, kas vērsts uz Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu amatpersonu ar speciālajām dienesta pakāpēm un normatīvajos aktos par starptautisko palīdzību noteiktajiem civilajiem ekspertiem sociālās funkcionēšanas spēju atjaunošanu vai uzlabošanu, palīdz personai iemācīties sadzīvot ar funkcionēšanas traucējumiem, atgūt sociālo statusu un iekļauties sabiedriskās aktivitātēs, atgriezties darba dzīvē, novērst vai mazināt invaliditātes, darbnespējas un citu faktoru izraisītās negatīvās sociālās sekas personas dzīvē.

Sociālās rehabilitācijas pakalpojumu nodrošina multiprofesionālā speciālistu komanda - ārsts, psihologs, funkcionālie speciālisti (fizioterapeits, ergoterapeits, uztura speciālists, audio logopēds, mākslas (deju) terapeits), sociālais rehabilitētājs, lai stabilizētu klienta funkcionēšanu un uzturētu  tā fiziskās spējas, tiek nodrošināti rehabilitācijas pakalpojumi ar ārstniecības elementiem atbilstoši katra klienta individuālajām vajadzībām. Pakalpojuma saņēmējiem nodrošināta izmitināšana, ēdināšana, iespējas aktīvi un saturīgi pavadīt brīvo laiku, iekļautas informatīvi-izglītojošās lekcijas, medicīniskā uzraudzība rehabilitācijas kursa laikā u.c.

6.

Vieglo automobiļu pielāgošana

Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 25. panta pirmajā daļā minētās personas ar ilgstošiem vai nepārejošiem organisma funkciju traucējumiem vai anatomiskiem defektiem

Mērķa grupas īpašumā esošo tehnisko palīglīdzekļu – transportlīdzekļu – novērtēšana un pielāgošana atbilstoši personu funkcionālo traucējumu veidam. Pakalpojums ietver arī apmācību lietot pielāgoto automobili.

Sociālās integrācijas valsts aģentūra koordinē šādu valsts finansēto sociālo pakalpojumu nodrošināšanu:

  1. sociālā rehabilitācija no psihoaktīvām vielām atkarīgiem bērniem;
  2. sociālā rehabilitācija no psihoaktīvām vielām atkarīgām pilngadīgām personām;
  3. sociālā rehabilitācija cilvēku tirdzniecības upuriem;
  4. ilgstoša sociālā aprūpe un sociālā rehabilitācija bērniem (bāreņiem vai bez vecāku gādības palikušiem bērniem līdz 2 gadu vecumam, bērniem ar garīgās un fiziskās attīstības traucējumiem līdz 4 gadu vecumam, bērniem ar smagiem garīga rakstura traucējumiem līdz 18 gadu vecumam);
  5. ilgstoša sociālā aprūpe un sociālā rehabilitācija pilngadīgām personām ar smagiem garīga rakstura traucējumiem;
  6. ilgstoša sociālā aprūpe un sociālā rehabilitācija pilngadīgām neredzīgām personām;
  7. sociālā rehabilitācija personām ar funkcionēšanas traucējumiem darbspējīgā vecumā, personām ar funkcionēšanas traucējumiem pēc darbspējas vecuma, kuras strādā, kā arī personām ar prognozējamu invaliditāti, politiski represētām personām, ČAES avārijas seku likvidēšanas dalībniekiem un ČAES avārijas seku rezultātā cietušām personām līdz 18 gadu vecumam.

Apakšprogrammas izpildītājs: Sociālās integrācijas valsts aģentūra.

Darbības rezultāti un to rezultatīvie rādītāji no 2021. līdz 2025. gadam

 

2021. gads (izpilde)

2022. gada     plāns

2023. gada plāns

2024. gada prognoze

2025. gada prognoze

Personām ar prognozējamu invaliditāti un personām ar invaliditāti sociālās aizsardzības pasākumu veikšanai nepieciešamajiem speciālistiem nodrošinātas profesionālās izglītības iespējas speciāli pielāgotā vidē

Personas ar prognozējamu invaliditāti, invaliditāti un funkcionāliem traucējumiem, kurām noteikta pro­fesionālā piemērotība (skaits)1

142

350

350

350

350

Personas ar prognozējamu invaliditāti, invaliditāti un funkcionāliem traucējumiem, kuras saņēmušas profesionālās rehabilitācijas pakalpojumu (skaits)1

162

250

255

200

200

Personas, kuras studējušas profesijās, kuras nepieciešamas personu ar invaliditāti sociālās aizsardzības pasākumu veikšanai (surdotulki) (skaits)

13

10

15

10

10

Personu īpatsvars, kuras pēc profesionālās rehabilitācijas pakalpojuma saņemšanas iekārtojušās darbā (%)

53,0

35,0

 40,0

 50,0

50,0

Personām ar prognozējamu invaliditāti un invaliditāti uzlabotas mobilitātes iespējas

Pielāgotie automobiļi (skaits)

30

30

30

30

30

Noteiktām personu mērķa grupām nodrošināta sociālā rehabilitācija

Sociāli rehabilitētās personas ar funkcionēšanas traucējumiem darbspējas vecumā, pēc darbspējas vecuma, kuras strādā, ČAES avārijas seku likvidēšanas dalībnieki, ČAES avārijas seku rezultātā cietušās personas, politiski represētās personas un personas ar prognozējamu invaliditāti (skaits)

2 254

3 500

3 059

3 059

3 059

Sociāli rehabilitētie NBS karavīri pēc atgriešanās no starptautiskajām operācijām un viņu tuvinieki

9

139

118

118

118

Sociāli rehabilitētās Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu amatpersonas ar speciālajām dienesta pakāpēm2

-

-

12

12

12

Efektīva un klientorientēta Sociālās integrācijas valsts aģentūras darbība

Personu ar funkcionēšanas traucējumiem īpatsvars sociāli rehabilitēto personu skaitā, kurām funkcionēšanas spējas uzlabotas atbilstoši Bartela indeksam līdz 30% (līdz trīs Bartela punktiem (ieskaitot)) (%)

5,7

25,0

25,0

25,0

25,0

Personu ar funkcionēšanas traucējumiem īpatsvars sociāli rehabilitēto personu skaitā, kurām funkcionālās spējas atbilstoši Bartela indeksam saglabātas esošajā līmenī (%)

86,2

75,0

75,0

75,0

75,0

Personu, kas apmierinātas ar profesionālās rehabilitācijas pakalpojumu, īpatsvars respondentu skaitā (%)

96,4

90,0

90,0

90,0

90,0

Personu, kas apmierinātas ar sociālās rehabilitācijas pakalpojumu, īpatsvars respondentu skaitā (%)

99,2

98,0

98,0

98,0

98,0

Piezīmes.

1  Rādītāja nosaukums ar 2023. gadu redakcionāli precizēts (būtība nemainās).

2 Rādītāju uzsāk mērīt ar 2023. gadu.          

Finansiālie rādītāji no 2021. līdz 2025. gadam

 

2021. gads (izpilde)

2022. gada     plāns

2023. gada plāns

2024. gada plāns

2025. gada plāns

Kopējie izdevumi, euro

5 924 286

6 211 329

7 630 558

7 219 486

7 219 486

Kopējo izdevumu izmaiņas, euro (+/–) pret iepriekšējo gadu

×

287 043

1 419 229

-411 072

-

Kopējie izdevumi, % (+/–) pret iepriekšējo gadu

×

4,8

22,8

-5,4

-

Atlīdzība, euro

3 854 498

4 264 568

5 149 884

5 285 788

5 285 788

Vidējais amata vietu skaits gadā, neskaitot pedagogu amata vietas

207,9

244

244

244

244

Vidējā atlīdzība amata vietai (mēnesī), neskaitot pedagogu amata vietas, euro

1 331,9

1 202,1

1 482,6

1 529

1 529

Kopējā atlīdzība gadā par ārštata darbinieku un uz līgumattiecību pamata nodarbināto, kas nav amatu sarakstā, pakalpojumiem, euro

8 304

6 180

6 180

6 180

6 180

Vidējais pedagogu darba slodžu skaits gadā

36,3

43,4

43,4

43,4

43,4

Vidējā atlīdzība pedagogu darba slodzei (mēnesī), euro

1 201,3

1 418,5

1 541

1 541

1 541

Vidējais pedagogu amata vietu skaits gadā

37

44

44

44

44

Vidējā atlīdzība pedagogu amata vietai (mēnesī), euro

1 178,5

1 399,2

1 520

1 520

1 520

Izmaiņas izdevumos, salīdzinot 2023. gada plānu ar 2022. gada plānu

Euro

Pasākums

Samazinājums

Palielinājums

Izmaiņas

Izdevumi - kopā

14 498

1 433 727

1 419 229

t. sk.:

Prioritāri pasākumi

-

800 461

800 461

Prioritārā pasākuma “Valsts pārvaldes kapacitātes stiprināšana, nodrošinot stratēģiski svarīgo amata grupu atlīdzību” īstenošana ar 01.04.2023. (MK 13.01.2023. sēdes prot. Nr.2 1.§ 2.punkts)

-

190 692

190 692

Prioritārā pasākuma “Ārstniecības personu darba samaksas pieauguma nodrošināšana” īstenošana ar 01.04.2023. (MK 13.01.2023. sēdes prot. Nr.2 1.§ 2.punkts)

-

72 412

72 412

Prioritārā pasākuma “Labklājības nozares politikas īstenošana un sniegto pakalpojumu kvalitātes uzlabošana” īstenošana ar 01.04.2023. (MK 13.01.2023. sēdes prot. Nr.2 1.§ 2.punkts)

-

537 357

537 357

Vienreizēji pasākumi

 

546 976

546 976

Daļēja izdevumu pieauguma energoresursiem un ēdināšanai kompensēšana (tai skaitā energoresursiem 289 256  euro un ēdināšanai 257 337 euro) (MK 13.01.2023. sēdes prot. Nr.2 1.§ 6.punkts)

-

546 976

546 976

Ilgtermiņa saistības

5 500

5 500

-

Dalības maksas nodrošināšana starptautiskajā organizācijā “Eiropas rehabilitācijas platforma”

5 500

5 500

-

Citas izmaiņas

8 998

80 790

71 792

Izdevumu palielinājums 2022. – 2024. gada prioritārā pasākuma “Pedagogu darba samaksas pieauguma grafika īstenošana” īstenošanai  (MK 24.09.2021. sēdes prot. Nr.63 1.§ 2.punkts)

-

20 579

20 579

Izdevumu palielinājums, lai nodrošinātu MK 2022. gada 17. septembra ārkārtas sēdē lemto par pedagogu beztermiņa streika vienošanās izpildi pedagogu darba samaksas palielināšanai un slodžu sabalansēšanai (MK 13.12.2022. sēdes prot. Nr.64 67.§ 5.11.apakšpunkts)

-

43 215

43 215

Izdevumu palielinājums minimālās mēneša darba algas palielināšanai 2023. gadā  no 500 euro uz 620 euro saskaņā ar Darba likuma pārejas noteikumu  26.punktu

-

15 899

15 899

Izdevumu samazinājums, ņemot vērā izmaiņas NBS karavīru sociālās rehabilitācijas plānotajā rehabilitējamo NBS karavīru skaitā pēc atgriešanās no starptautiskajām operācijām, samazinoties saņemtajiem  transferta ieņēmumiem no Aizsardzības ministrijas

528

-

-528

Izdevumu palielinājums sociālās rehabilitācijas pakalpojumu īstenošanai Iekšlietu ministrijas Iekšējās drošības biroja amatpersonām ar speciālām dienesta pakāpēm, saņemot transferta pārskaitījumu no Iekšlietu ministrijas

-

1 097

1 097

Iekšējā līdzekļu pārdale starp budžeta programmām (apakšprogrammām)

8 470

-

-8 470

Izdevumu samazinājums Sociālās integrācijas valsts aģentūras esošās dokumentu pārvaldības sistēmas darbības uzturēšanai un apkalpošanai, pārdalot finansējumu uz pamatbudžeta apakšprogrammu 97.02.00 “Nozares centralizēto funkciju izpilde” centralizētās lietvedības sistēmas darbības nodrošināšanai (MK 11.10.2022. sēdes prot. Nr.52 5.§ 54.2.apakšpunkts)

8 470

-

-8 470