'Finanšu ministrija veido politiku nodevu vispārējās noteikšanas un administrēšanas jomā, un ar šo jomu saistītais regulējums ir noteikts likumā ''Par nodokļiem un nodevām''.
Atbilstoši minētā likuma regulējumam valsts nodeva ir obligāts maksājums valsts budžetā vai šajā likumā noteiktajos gadījumos pašvaldības budžetā par valsts vai pašvaldības institūcijas veicamo darbību, kas izriet no šīs institūcijas funkcijām. Valsts nodevas mērķis ir personu darbību regulēšana (kontrolēšana, veicināšana, ierobežošana). Valsts nodevas apmērs nav tiešā veidā saistīts ar institūcijas veiktās darbības izmaksu segšanu.
Valsts nodeva ir viens no nozares politikas veidošanas instrumentiem, ar kuras palīdzību tiek veicināta vai tieši pretēji – ierobežota personas darbība konkrētajā nozarē.
Tādējādi par konkrētajā nozarē noteiktajām valsts nodevām ir atbildīga katra konkrētā nozares ministrija.
Valsts nodevu objektus nosaka saskaņā ar likumiem, savukārt piemēro saskaņā ar likumiem, kā arī Ministru kabineta noteikumiem, ja attiecīgais likums, ar kuru valsts nodeva noteikta, paredz deleģējumu Ministru kabinetam izdot noteikumus valsts nodevas piemērošanai.
Uz 2025.gada 1.decembri spēkā ir 160 valsts nodevu objekti, kas noteikti ar vienu regulu, un 87 likumiem. Savukārt valsts nodevas piemērošanai ir izdoti 108 Ministru kabineta noteikumi.
Ar 2018.gada 10.augustu valsts nodevu administrācijām ir pienākums veikt valsts nodevu uzskaiti, sagatavojot valsts nodevu uzskaites pārskatu par katru tās administrēto valsts nodevas veidu. Minētā uzskaite veicama un pārskats iesniedzams par visām Valsts nodevu uzskaitījuma sarakstā iekļautajām valsts nodevām.
Valsts nodevu administrācija sagatavoto pārskatu iesniedz atbildīgajai nozares ministrijai, kura sagatavo nozares valsts nodevu konsolidēto pārskatu, to iesniedzot Valsts kasei līdz pārskata gadam sekojošā gada 15.martam.'