Apakšprogrammas mērķis:

nodrošināt brīvas un godīgas konkurences attīstību visās tautsaimniecības nozarēs un veidot sabiedrības izpratni un atbalstu attiecībā uz konkurences nepieciešamību.

Galvenās aktivitātes:

  1. atklāt un preventīvi novērst būtiskus konkurences pārkāpumus un tirgus kropļojumus, kā arī nepieļaut tirgus koncentrācijas nelabvēlīgu ietekmi, lai atbalstītu tirgus dalībniekiem darboties godīgas konkurences apstākļos:
    • atklāt būtiskos pārkāpumus jeb veicināt konkurenci prioritārās jomās;
    • efektīvi uzraudzīt publisko personu konkurences neitralitātes principu jeb uzraudzīt publisko personu un to kapitālsabiedrību darbību;
    • pilnveidot normatīvo regulējumu efektīvākas un Eiropas līmenī vienotākas konkurences aizsardzības nodrošināšanai.
  2. stiprināt Konkurences padomes kapacitāti, veidojot stipru, neatkarīgu un ietekmīgu valsts pārvaldes iestādi:
    • stiprināt cilvēkresursu kapacitāti;
    • attīstīt informācijas tehnoloģiju risinājumus efektīvākai konkurences tiesību pārkāpumu izmeklēšanai un atklāšanai;
    • uzlabot darba organizācijas procesu.
  3. veicināt nozares dalībnieku un publisko personu izpratni par brīvu un godīgu konkurenci, veidot konkurences politiku un kultūru nacionālā un starptautiskā līmenī, ieskaitot sabiedrības izglītošanu, sadarbības ar valsts pārvaldes iestādēm, starptautiska līmeņa partneriem un sabiedrību stiprināšanu:
    • nodrošināt pārdomātas un visaptverošas izglītojošas aktivitātes konkurences veicināšanas jomā, prioritāri koncentrējoties uz tirgus dalībniekiem un publiskām personām;
    • veicināt efektīvāku konkurenci, sadarbojoties ar citām iestādēm nacionālā un starptautiskā līmenī.

Programmas izpildītājs: Konkurences padome.

Darbības rezultāti un to rezultatīvie rādītāji no 2023. līdz 2027. gadam

 

2023. gads
(izpilde)

2024. gada     plāns

2025. gada plāns

2026. gada prognoze

2027. gada prognoze

Atklāti un novērsti būtiski konkurences pārkāpumi tirgus kropļojumi, nepieļauta tirgus koncentrācijas nelabvēlīga ietekme

Augstas prioritātes tirgu izpētes (skaits)

12

13

14

14

14

Pasākumi konkurences neitralitātes nodrošināšanai (skaits)

12

9

9

9

9

Tirgus dalībnieku plānoto apvienošanās seku ietekmes izvērtēšana uz konkurējošo vidi (skaits)

24

16

16

16

16

Izpētes konkurences situāciju tirgos par tirgus dalībnieku plānoto apvienošanās ietekmi (skaits)

3

6

6

6

6

Izvērtēti iesniegumi un pieņemts padomes lēmums par konkurences tiesību iespējamiem pārkāpumiem (skaits)

40

40

40

40

40

Pabeigto administratīvo procesu tiesā un spēkā atstāto Konkurences padomes lēmumu īpatsvars (%)

100

82

82

82

82

Veicināta karteļvienošanos atklāšana un novēršana publiskos iepirkumos uz ex-officio pamata

Publisko iepirkumu padziļināta pārbaude (skaits)

-

4

5

5

5

Novērsti digitālo platformu izraisītie konkurences kropļojumi un stiprināta tirgus dalībnieku izpratne par sāncensīgiem un godīgiem noteikumiem platformu vidē

Sniegti viedokļi padomdevēju Komitejā EK lēmumu pieņemšanai (skaits)

4

2

3

3

3

Pārstāvības padomdevēju Komitejā saistībā ar digitālā tirgus aktu piemērošanu (skaits)

-

2

3

4

4

Īstenoti informatīvi pasākumi (skaits)

-

2

2

2

2

Izmeklēšanas un citi izpētes pasākumi (skaits)

-

1

2

2

2

Novērsta savstarpēji saskaņotu pretendentu piedāvājumu izvēle publiskos iepirkumos un veicināta karteļvienošanos atklāšana un novēršana

Atbilstoši pasūtītāja lūgumam izvērtēti publiskie iepirkumi un sniegts viedoklis (skaits)

22

24

24

24

24

Izstrādāts Digitāls rīks, samazinot administratīvo slogu apvienošanās ziņojumu iesniegšanai un to izskatīšanai

Kvalitatīvi sagatavoto apvienošanās ziņojumu īpatsvars (% vidēji trīs gadu periodā)

-

-

-

20

-

Sniegts viedoklis padomdevēju Komitejā EK lēmumu un īstenošanas aktu pieņemšanai ārvalstu subsīdiju regulas piemērošanā un nodrošināts atbalsts izmeklēšanas vai citu izpētes pasākumu īstenošanā

Pārstāvības padomdevēju Komitejā ārvalstu subsīdiju regulas piemērošanā (skaits)

-

3

3

4

4

Atbalsta pasākumu informācijas ieguvei, t.sk. dalība inspekcijās (skaits)

-

2

2

3

3

Sadarbības ietvaros ar ES dalībvalstu konkurences iestādēm un EK nodrošināta padziļināta informācijas sniegšana konkurences tiesību piemērošanas jautājumos(skaits)

-

-

2

2

2

Atgūti publiskiem pasūtītājiem nodarītie zaudējumi, kas nodarīta karteļa vienošanās rezultātā

Zaudējumu atlīdzības prasību pieaugums (% vidēji trīs gadu periodā)

-

-

-

20

-

Veicināta nozares dalībnieku un publisko personu izpratne par brīvu un godīgu konkurenci, konkurences politiku un kultūru

Pasākumi konkurences ideju popularizēšanai (skaits)

279

230

230

240

240

Stiprināta iestādes lomas un atpazīstamība starptautiskajā vidē

Konkurences padomes publikācijas un pasākumi starptautiskajā vidē (skaits)

67

49

51

52

52

Stiprināta iestādes darbības kapacitāte, balstoties uz profesionāliem un atbildīgiem darbiniekiem

Darbinieku mainība – aizgājušo darbinieku skaits pret kopējo strādājošo skaitu (%)

6,7

15

15

15

15

Darbinieku lojalitāte – darbinieku īpatsvars, kuri aptaujā atbildējuši, ka turpinās tiesiskās attiecības ar iestādi turpmākos divus gadus (%)

91

85

85

85

85

Finansiālie rādītāji no 2023. līdz 2027. gadam

 

2023. gads
(izpilde)

2024. gada     plāns

2025. gada plāns

2026. gada plāns

2027. gada plāns

Kopējie izdevumi, euro

2 951 328

4 892 996

5 202 107

4 331 696

4 306 696

Kopējo izdevumu izmaiņas, euro (+/–) pret iepriekšējo gadu

×

1 941 668

309 111

-870 411

-25 000

Kopējie izdevumi, % (+/–) pret iepriekšējo gadu

×

65,8

6,3

-16,7

-0,6

Atlīdzība, euro

2 727 185

3 812 603

3 944 666

3 944 666

3 944 666

Vidējais amata vietu skaits gadā

66

78

78

78

78

Vidējā atlīdzība amata vietai (mēnesī), euro

3 443

4 073

4 214

4 214

4 214

Izmaiņas izdevumos, salīdzinot 2025. gada plānu ar 2024. gada plānu

Euro

Pasākums

Samazinājums

Palielinājums

Izmaiņas

Izdevumi - kopā

156 605

465 716

309 111

t. sk.:

Prioritāri pasākumi

-

132 063

132 063

Konkurences padomes amatpersonu (darbinieku) atlīdzības indeksācija

 

132 063

132 063

Citas izmaiņas

156 605 

333 653

177 048

Palielināti izdevumi prioritārajam pasākumam “Konkurences padomes kapacitātes stiprināšana, nodrošinot iespēju efektīvāk izpildīt konkurences noteikumus un uzraudzīt iekšējā tirgus pienācīgu darbību”, ievērojot paredzētā finansējuma apmēru 2025. gadam

-

79 653

79 653

Palielināti izdevumi atbilstoši plānotajiem ieņēmumiem no valsts nodevas par apvienošanās izvērtēšanu (MK 20.08.2024 sēdes prot. Nr.32 61.§ 25.punkts)

-

4 000

4 000

Palielināti izdevumi prioritārajam pasākumam “Konkurences padomes kapacitātes stiprināšana, nodrošinot efektīvāku konkurences regulējuma izpildi un iekšējā tirgus pienācīgas darbības uzraudzību”, ievērojot paredzētā finansējuma apmēru 2025. gadam

-

250 000

250 000

Samazināti izdevumi prioritārajam pasākumam “Atbalsta nodrošināšana Eiropas Komisijai, izmeklējot digitālo platformu izraisītos konkurences ierobežojumus”, ievērojot paredzētā finansējuma apmēru 2025. gadam

3 110

-

-3 110

Samazināti izdevumi prioritārajam pasākumam “Atbalsta nodrošināšana Eiropas Komisijai ārvalstu subsīdiju, kas izkropļo iekšējo tirgu, ievērojot paredzētā finansējuma apmēru 2025. gadā

7 666

-

-7 666

Samazināti izdevumi prioritārajam pasākumam “Atbalsta sniegšana publiskajiem pasūtītājiem karteļa vienošanās rezultātā nodarīto zaudējumu atgūšanā”, ievērojot paredzētā finansējuma apmēru 2025. gadam

37 329

-

-37 329

Samazināti izdevumi prioritārajam pasākumam “Konkurences padomes kapacitātes stiprināšana, nodrošinot atbalstu publisko iepirkumu rīkotājiem karteļvienošanās pazīmju konstatēšanā”, ievērojot paredzētā finansējuma apmēru 2025. gadam

1 500

-

-1 500

Samazināti izdevumi prioritārajam pasākumam “Konkurences padomes kapacitātes stiprināšana, attīstot IT risinājumus, konkurences pārkāpumu efektīvākai izmeklēšanai”, ievērojot paredzētā finansējuma apmēru 2025. gadam

102 000

-

-102 000

Izdevumu samazinājums, lai nodrošinātu papildu finansējumu nozaru ministriju pieteiktajām drošības prioritātēm (MK 27.08.2024. sēdes prot.Nr.33 52.§ 4.punkts un MK 19.09.2024 sēdes prot. Nr.38 2.§ 11.punkts)

5 000

-

-5 000