Pēc vairāku mēnešu lēnas izaugsmes mazumtirdzniecības apgrozījums februārī atkal uzrādījis spēcīgu pieaugumu, salīdzinājumā ar pagājušā gada attiecīgo mēnesi palielinoties par 5,9%. Tas ir straujākais kāpums kopš pagājušā gada maija. Spēcīga izaugsme atsākusies gan tirdzniecībā ar pārtikas precēm, kas iepriekšējā mēnesī bija piedzīvojusi kritumu, gan nepārtikas preču tirdzniecībā, izņemot degvielu, liecina jaunākie Centrālās statistikas pārvaldes dati.

Tirdzniecība ar pārtikas precēm februārī pieaugusi par 3,4%, un kopumā pārtikas preču tirdzniecība augstus pieauguma tempus uzrāda jau gandrīz divus gadus, ko līdzās iedzīvotāju ienākumu pieaugumam veicinājušas arī cenu atšķirības starp Baltijas valstīm, Igaunijas un Lietuvas iedzīvotājiem pēc nodokļu paaugstināšanas savās valstīs sākot aktīvāk iegādāties alkoholiskos dzērienus Latvijā.

 

 

Noderīga ziņa? Padalies! attēls attēls attēls

 

Jau divus gadus Latvijā strauji palielinās strādājošo iedzīvotāju ienākumi, vidējai algai pērn pieaugot par 8,4%. Pagājušajā gadā arī tika veikta straujāka pensiju indeksācija nekā iepriekšējos gados, palielinot pensionāru rīcībā esošos līdzekļus un dodot viņiem iespēju palielināt tēriņus ikdienas vajadzībām.

Ļoti strauji februārī par 11,3% augusi tirdzniecība ar nepārtikas precēm, atskaitot degvielu. Tik straujš nepārtikas preču tirdzniecības kāpums Latvijā nebija fiksēts kopš 2012. gada. Visaugstākie pieauguma tempi februārī bijuši mazumtirdzniecībā pa pastu un interneta veikalos – par 32,6 %, informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu mazumtirdzniecībā – par 18,1 %, kā arī mājsaimniecības elektropreču mazumtirdzniecībā – par 16,0% un metālizstrādājumu, krāsu un stikla mazumtirdzniecībā – par 13,1%.

Mazumtirdzniecības apgrozījums februārī ir pieaudzis visās nepārtikas preču grupās, izņemot vienīgi degvielas tirdzniecību, kur pārdošanas apjomi, salīdzinot ar pagājušā gada februāri, samazinājušies par 1,9%. Šeit gan jāatzīmē, ka degvielas tirdzniecības apjomi tradicionāli pa mēnešiem ir visai svārstīgi un atsevišķu mēnešu dati nenorāda uz kādām ilgstošākām nozares attīstības tendencēm.

Kopumā februāra mazumtirdzniecības dati apstiprina, ka pēdējos divos gados vērojamais spēcīgais iedzīvotāju ienākumu pieaugums sāk izpausties arī spēcīgāk augošos tirdzniecības apjomos, un situācijā, kad ārējais pieprasījums pasaulē pašlaik ir nedaudz vājinājies, iekšzemes pieprasījums, tajā skaitā privātais patēriņš, šogad izvirzīsies par nozīmīgāku kopējās ekonomiskās izaugsmes virzītāju. Jaunākie Eiropas Savienības ekonomikas sentimenta indeksa (ESI) dati arī parāda, ka vienlaikus ar uzņēmēju un patērētāju noskaņojuma pasliktināšanos Eiropā kopumā, Latvijā kopējais noskaņojums martā atkal ir uzlabojies, tajā skaitā paaugstinājies arī patērētāju konfidences rādītājs. Vienlaikus ar pozitīvāku patērētāju noskaņojumu un gatavību iepirkties labas perspektīvas mazumtirdzniecības pieaugumam šogad dod arī pieaugušais piedāvājums, tostarp darbu sākot vairākiem jauniem lielajiem tirdzniecības centriem, piemēram tirdzniecības centram “Akropole”, kuru paredzēts atklāt aprīlī.

 


attēls Pieteikties jaunumu saņemšanai e-pastā

 

Vairāk par šo tēmu


FM: Jūlijā strauji palielinājās tirdzniecība nepārtikas preču veikalos

31/08/2020

FM: Jūnijā pieauga gan pārtikas, gan nepārtikas preču mazumtirdzniecība

29/07/2020

FM: Mazumtirdzniecības rezultātus maijā pozitīvi ietekmēja pārtikas un degvielas tirdzniecība

29/06/2020