Jaunumi Nozares ziņas VID

Valsts ieņēmumu dienests (VID) ir apstiprinājis attīstības stratēģiju 2023.–2026. gadam, izvirzot iestādes prioritātes, mērķus un uzdevumus turpmākajiem četriem gadiem. Starp prioritātēm minami mērķētāki pakalpojumu grozi atbilstoši nodokļu maksātāju uzvedībai un godprātīgas saistību izpildes gadījumā –jaunas priekšrocības. Turpmākajos gados VID apņemas rūpīgāk pārskatīt izejošo saziņu ar klientiem, lai valoda būtu saprotamāka un vienkāršāka. Savukārt pastiprinātu vērību dienests novirzīs savas datu zinātniskās prakses attīstībai, lai negatīvas tendence spētu identificēt jau agrīnā stadijā.

Valsts pārvaldes iestādei šis bija neierasts stratēģijas izstrādes process un vēriens, jo konkursa procedūrā iegūtais  Eiropas Komisijas finansējums ļāva piesaistīt neatkarīgu starptautisku auditorkompāniju “PricewaterhouseCoopers”. Tas nodrošināja iespēju aplūkot starptautisko praksi un zinātību nodokļu un muitas lietās. Vienlaikus stratēģijas izstrāde notika ciešā sadarbībā ar Latvijas sociālajiem un sadarbības  partneriem.

VID ģenerāldirektore Ieva Jaunzeme stāsta: “Tas ļāva mums objektīvi uz sevi palūkoties spogulī un uzstādīt reālistiskus mērķus. Iepriekšējā stratēģiskajā periodā uzsāktie virzieni, tostarp  augstā pakalpojumu digitalizācijas pakāpe, kurā esam apsteiguši lielāko daļu Eiropu un sasnieguši Ziemeļvalstu līmeni, datu zinātības pieeja uzņēmumu segmentācijā un izmaiņas klientu konsultēšanas kultūrā, ir sevi pierādījuši kā mums paveicama un efektīva kuģa kursa maiņa. Pamati ir ielikti labi, tagad tas jāpaplašina un jāattīsta. Ļoti svarīgi, lai paralēli noritētu Latvijas nodokļu politikas atjaunošana atbilstoši mūsdienu garam - lai kuģis pie cilvēkiem ne tikai gudrāk stūrētu, bet arī pati krava būtu viņiem atbilstošāka. Ar lielām cerībām šobrīd raugāmies uz Saeimas un Finanšu ministrijas uzsākto darbu šajā jautājumā, sniegsim visu atbalstu, kāds nepieciešams. Vienkāršāka nodokļu administrēšana iespējama tikai tad, ja nodokļu likumi ir vienkārši un saprotami.”

Izceļamās prioritātes: datu analīze, klientu reitingi un skaidra valoda

Iepriekšējās stratēģijas ietvaros VID nostiprināja datu analīzes praksi, kas ļāva iepazīt Latvijas uzņēmumus un veidot tiem piemērotus pakalpojumus – atbalstīt godīgos nodokļu maksātājus, bet savlaicīgi un precīzi kontrolēt negodprātīgos. Jaunās stratēģijas ieviešanas laikā VID paredzējis attīstīt jaunus pakalpojumus atbilstoši uzņēmumu reitingiem un attīstīt priekšrocības godprātīgajiem uzņēmumiem. Tāpat tiks uzsākts darbs, lai precīzāk izprastu pārējo klientu - darba ņēmēju un saimnieciskās darbības veicēju - saskarsmes ar VID pieredzi, lai VID pakalpojumu saņemšana kļūtu intuitīvāka un vieglāk saprotama. Atsevišķa vērība tiks pievērsta valodas lietojumam izejošajā rakstveida komunikācijā: “Ja par tiešajām konsultācijām tagad saņemam klientu pateicības saprotamības, laipnās un cilvēciskās attieksmes dēļ, rakstiskajā komunikācijā mums vēl ir, kur augt,” norāda I. Jaunzeme.

Kopumā iestādes mērķi un uzdevumi turpmākajiem četriem gadiem paredzēti piecos galvenajos virzienos. Pirmā prioritāte ir pakalpojumi, kur VID jābūt palīgam ikvienam iedzīvotājam un uzņēmumam godīgi izpildīt nodokļu un muitas saistības. Otrā – atbilstība, paredzot viedu uzraudzību un taisnīgu attieksmi. Trešā – cilvēki, paredzot profesionālo izaugsmi un darbinieku godprātīguma un motivācijas stiprināšanu. Ceturtā prioritāte ir organizācijas jeb iestādes attīstība un efektivitāte. Savukārt piektā – ilgtspēja – ir uzdevumi, kas saistīti ar ieguldījumiem sabiedrības nākotnē, pielāgojoties globālajām pārmaiņām.

Ar VID attīstības stratēģiju 2023.–2026. gadam iespējams iepazīties VID tīmekļvietnē: https://www.vid.gov.lv/lv/strategija-plans-parskati

 

 Informāciju sagatavoja:
VID Sabiedrisko attiecību daļa
tālr. 67122670, 67122668